پروژه جمع آوري فاضلاب روستاي زرقان

مسئله بيرون راندن فاضلاب از محيط زيست انسان از زماني به وجود آمد كه مردم به زندگي گروهي روي آوردند . با پيدايش شهرها و گسترش شبكه هاي آبرساني انسان براي پاكسازي و پاك نگهداري زندگي خويش ، بيرون راندن پساب هاي به دست آمده را پسنديده و لازم ديد . پس از پيشرفت تكنيك شبكه های آبرساني ساختن شبكه هاي دفع فاضلاب ها نيز مورد توجه قرار گرفت

روستاي زرقان بدلیل کوهستانی بودن منطقه و عدم نفوذ فاضلاب منازل  در لایه های زمین و پر شدن سریع چاههای جاذب و رها شدن ابهای مصرفی در داخل کوچه ها و بهداشتی نبودن آن اداره آب و فاضلاب خراسان رضوی تحقیقات 3 پروژه فاضلاب را در روستاهای استان خراسان بعنوان پایلوت شروع نمود . این تحقیقات در بین سالهای 1384-1386 در روستا های زرقان (سبزوار) سلیمانه(نیشابور) و کلات(گناباد) شروع شد . در سال 1387 عملیات شروع جمع آوری و انتقال تصفیه فاضلاب روستای زرقان به مبلغ اجرایی در حدود 1200میلیون تومان توسط سازمان بسیج سازندگی استان خراسان رضوی شروع و تا خردادماه سال 1390 ادامه داشت . در حال حاضر از مهرماه بهره برداری آزمایشی طرح با 300 مشترک خانگی آغاز گردیده

هدف از اجرای این پروژه انجام عملیات ساختمانی واحدهای مختلف پیش تصفیه فیزیکی و فرآیندی تصفیه خانه فاضلاب روستای زرقان به روش نی زار مصنوعی با جریان زیر سطحی مطابق نقشه های پیوست ارایه شده می باشد. لازم بذکر است یک مرحله پیش تصفیه فاضلاب خام تولیدی توسط مخازن سپتیک موجود در شبکه جمع آوری صورت می گیرد.

محل اجرای پروژه

روستای زرقان در شمال استان خراسان رضوی واقع و فاصله ان از سبزوار 100کیلومتر می باشد فاصله روستا از جاده اصلی9 کیلومتر است ضمنا روستا تا مرکز شهرستان (جغتای) 25 کیلومتر وتا مرکز استان 330 کیلومتر فاصله دارد بر اساس مطالعات مصوب مرحله اول طرح جمعیت ساکن این روستا (سال 1385) حدود3500 نفر  جمعیت دارد.مساحت کل روستای زرقان بر اساس نقشه های تهیه شده در شروع مطالعات از وضع موجود ان حدود 19.5 هکتار براورد شده است.

توپوگرافی روستا کوهستانی بوده وشیب ان در جهت کلی غرب به شرق می باشد. ودر زیر لایه نازکی ازابرفت ،لایه های سنگی وجود دارند . این روستا در طول جغرافیایی57 درجه و11دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی 36 درجه و18دقیقه شمالی واقع گردیده است .ارتفاع متوسط ان از سطح دریا 1650 متر می باشد.زمین در نظر گرفته جهت احداث تصفیه خانه دارای مساحتی حدود 18540 متر مربع و به ابعاد حدود 93.20*198.9 متر می باشد. این زمین در جنوب شرقی روستا و به فاصله 500 متری آن واقع شده است.فاضلاب تولیده از طریق خط انتقال به قطر 200 میلیمتر از جنس پلی اتیلن در کد ارتفاعی حدود 45.8 به تصفیه خانه وارد می شود.

شرایط جوی منطقه

 روستای زرقان از نظر اب و هوایی دارای اقلیمی نیمه خشک می باشد.اهم پارامترهای مختلف اب و هوایی روستای مذکور بر اساس مطا لعات انجام شده ،به شرح ذیل می باشد:

الف ـ بارندگی فصلی:

  کمترین:فصل تابستان با مقدار 8/3 میلیمتر

بیشترین: فصل زمستان با مقدار 7/146 میلیمتر

ب ـ دمای محیط و خصوصیات ترمولوژیکی

متوسط حداقل سالانه :7/10 درجه سانتیگراد

متوسط حداکثر سالانه : 1/24 درجه سانتیگراد

میزان تبخیر از سطح ازاد اب : سالانه 1317 میلیمتر

تعداد روزهای یخبندان : سالانه 87 روز

ج ـ رطوبت نسبی:

متوسط حداقل سالانه : 74 درصد

متوسط حداکثر سالانه :54 درصد

جهت باد غالب : به سمت شرق

-نوع فرایند تصفیه

براساس نتایج مصوب مطالعات مرحله اول ،روش برتر تصفیه فاضلاب در روستای زرقان فرایند طبیعی نی زار مصنوعی با جریان زیر سطحی همراه با فیلترهای رو به پایین بی هوازی می باشد

حدود کارها و عملیات اجرایی

با توجه به نقشه های ارایه شده کارهای مرتبط با این پیمان بطور کلی عبارت است از احداث واحدهای پیش تصفیه و فرآیندی وهمچنین ساخت ونصب کلیه تجهیزات مکانیکال و راه اندازی مجموعه مدول اول تصفیه خانه فاضلاب به مدت 8 ماه با استفاده از جریان فاضلاب انتقالی به تصفیه خانه می باشد. جزییات مراحل کارطی سه مرحله توضییح داده خواهد شد.

مرحله اول : نصب سپتیک تانک

یکی از ویژگیهای شبکه جمع آوری فاضلاب به روش غیر متعارف (SDGS) ،انجام بخشی از عملیات تصفیه خانه در مخازن سپتیک موجود در شبکه جمع آوری فاضلاب می باشد.

در این مخازن حداقل 35درصد BOD5و بالغ بر 60درصد مواد جامع معلق فاضلاب خام خروجی از هر منزل مسکونی کاهش می یابد .

بعلت شرایط خاص فرهنگی- اجتماعی حاکم بر روستاها در کلیه روستاهایی که شبکه جمع آوری فاضلاب آنها سیستم نا متعارف SDGS می باشد،باید بازاءهر واحد مسکونی یک مخزن سپتیک با حداکثر ظرفیت 5یا10نفر (بسته به نفرات ساکن در هر منزل مسکونی)در نظر گرفته شود.

براساس محاسبات انجام شده مطالعات مرحله اول حجم مفید مخازن سپتیک 5و10نفره در طراحی ها به ترتیب 3و4مترمکعب مشخص شده است .در طراحی ها دوره تخلیه لجن پنج سال در نظر گرفته شده است .

بسته به شرایط فنی اقتصادی ،این مخازن به دو شکل مستطیل و استوانه ای در محل روستا و یا بصورت پیش ساخته ،در کار خانه (توسط پیمانکاران و سازندگان)ساخته می شوند .جنس این مخازن عمدتا بتن مسلح و ضد سولفات همراه با پوشش ضد خوردگی می باشند .براساس مطالعات مرحله اول از میان پوشش های موجود دو نوع پوش پرایمر و اپوکسی از برتری بیشتری نسبت به دیگر پوششها برخوردار می باشند .مشخصات فنی و جزییات طراحی مخازن سپتیک10 و 5 نفره در دو شکل مستطیل و استوانه ای در جدول شماره 1 ارایه شده است .شایان ذکر است لجن تثبیت شده مازاد بایستی هر 3 تا 5 سال یکبار توسط نیروهای بهره بردار (یا خود ساکنین هر واحد مسکونی)جمع آوری و جهت خشک شدن وضد عفونی کردن به لاگون های مربوطه که در فاصله مناسب از روستا قرار دارند ،تخلیه شوند .حداقل افت هیدرولیکی هر مخزن سپتیک حدود 10 سانتیمتر در نظر گرفته شده است .

به منظور تسهیل در عملیات راهبری و نگهداری و افزایش راندمان سیستم فاضلاب خام قبل از ورود به مخزن سپتیک می بایست آشغالگیری گرددو از ورود انواع قطعات چوب و تکه های بزرگ اجسام به مخازن مذکور جلوگیری شود .ضروری است این موضوع در مراحل ساخت و بهره برداری از مخازن سپتیک از سوی کارفرمای محترم مد نظر قرار گرفته و تمهیدات لازم جهت جداسازی آشغال و سایر ذرات و جامدات درشت از جریان خروجی هر واحد تولید کننده فاضلاب صورت پذیرد

 

   جدول شماره1   مشخصات فنی سپتیک تانک 5 و 10 نفره

                        مستطیل شکل                                              استوانه ای شکل

ردیف

پارامتر طراحی

واحد

         مقدار

 

ردیف

پارامتر طراحی

واحد

              مقدار

 

5 نفره

10 نفره

5 نفره

10 نفره

 

1

طول

متر

1.8

2

1

قطر

متر

1.6

1.8

 

2

عرض

متر

نظرات شما عزیزان:
مصطفی زرقانی
ساعت18:51---15 بهمن 1391
با عرض سلام و خسته نباشید در صورت امکان از عکس زرقان استاده کنین

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: چهار شنبه 17 خرداد 1391برچسب:فاضلاب, جمع اوري فاضلاب, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , zarghan20.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com