در زمانهايي از زندگي بشر، اغلب ساختمان ها با خشت خام و گچ و كاه گل بنا شده است و اين مصالح به طرز شگفتي با زندگي ايراني تناسب داشته و شگفتي هايي را دارد.

گِل: تا حد امكان از خاك رس  است، قبل از اينكه خاك را آب بدهند آن را با كاه مخلوط مي كنندو به شكل كلوتي كوچك در مي آورند، وسط اين كلوت را گود مي كنند  و داخل آن را به نرمي آب مي ريزند،صبر مي كنند  تا كاه وخاك خوب خيس بخورد، مقدار مواد مصرفي بايد دقيق باشد زيرا در صورت عدم تناسب يا گل ترك مي خورد يا آب باران به خوبي بر روي آن جاري نمي شود، همچنين مي توان با خاك هاي رنگي، نمايي نيز به ساختمان داد.

 

كاه گل عايق مناسبي براي گرما و سرما است و همچنين عايق خوبي براي صداست،گرد آمدن چند خصوصيت در يك ماده به ندرت اتفاق مي افتد.

بوي كاه گل را به خوبي مي توان با قدم زدن در كوچه هاي روستاي زرقان حس كرد .

 

خانه هاي گلي يادآور سالها زندگي مردمي است كه براي آسايش خود خانه اي ساخته و در اين خانه ها چه بسيار قصه ها وغصه ها گفته اند.

ذره ذره از اندود كاه گل خانه هاي كاه گلي شايد قسمتي از داستان بلند تاريخ را در خود جاي داده باشد،زمان زيادي از رونق خانه هاي گلي در روستا گذشته است، زماني كه براي ساخت يك خانه گلي مسكوني جمعي از اهالي يا از اعضاي خانواده ، با همكاري هم تمام مصالح را خود از طبيعت بكر تهيه مي كردند، در روستاي زرقان هنوز هم خانه هاي گلي با عمر نزديك به يك قرن خود نمايي مي كنند.

معدن خاك رس مورد استفاده اهالي زرقان در خاكول (پشتة شو خنه) بود ، خاك را با چارپامي آوردند ، آب را نيز با دول(ظرف هاي لاستيكي بزرگ) از (سرخني)يا چشمه بيكه(پيكه)،يا (ته سرزه) مي آوردند،خاك ها پس از سرند شدن و  مخلوط شدن با كاه نرم، در محل مناسبي جمع و به آن آب بسته مي شد ،

 

سپس توسط افرادي لگد مال مي شد تا اينكه گل به خوبي مي رسيد، كارگران گل رسيده وآماده شده را به بنا مي رساندند،

 

بنا با اين گل ديوارهايي به قطر1متر رديف به رديف مي ساخت ، جالب است بدانيد ساختن خانه هاي سه طبقه در زرقان و آن هم در شيب هاي 70 يا 80 درصد كار آساني نبوده است آن هم بدون وسايل ايمني .

روحاني عزيز محمد آقا، حاج محمد علي ك قاسم ، محمد ملاحسن،رمضان ملك و بسياري از بناهايي كه نام و يادشان از  سن و سال ما پيشتر بوده است، امروزه از كاه گل يا براي تعمير ساختمانهاي قديمي استفاده مي شود يا براي ساخت مكاني كوچك و موقت.

از جمله ساختمانهاي 3طبقه قديمي به جاي مانده از دوران باشكوه ساختمانهاي گلي منزل مسكوني حاج غلام ليلي و ساختمان تخريب شده حاج ميرزاغلامعلي مي باشد .

شايد تا چند سال آينده ديگر نسل آينده خاطره اي از خانه هاي  كاه گلي در يادش بماند


Zarghan20

نظرات شما عزیزان:

سارا
ساعت19:59---28 آبان 1392
سلام خدا قوت دستتون درد نکنه وبتون عالی بود اما یاد خونه های گلی بخیر الان همه خونه ها از سنگ و سیمان و نماهای رنگارنگ شده دیگه زرقان به روستا شباهت نداره


یه چیزیه مثل بین سنت و مدرنیته مونده نه رومی روم نه زنگی زنگ !منم اصالتا زرقانی ام و به پیشینه ام می بالم
پاسخ:سلام سارا خانوم ، از اينكه از طريق وب زرقان 20 با روستاتون در ارتباطين خيلي خوشحال شدم، زرقان 20 به افرادي خوش ذوق جهت كمك در ارائه بهتر مطالب نيازمنده، اگه عكس،گزارش يا مطلبي خواندني در خصوص زرقان داريد برام ايميل كنيد تا با نام خودتان در وب قرار دهم


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: دو شنبه 13 آبان 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , zarghan20.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com