ريواس كوهي زرقان در خطر نابودي كامل

وجود گياهان خودرو دارويي و غذايي در كوههاي بلند و و ارتفاعات زيباي منطقه جنوبي شهرستان جغتاي نعمت بزرگي براي مردم منطقه مي باشد.

ريواس كوهي از جمله اين گياهان مي باشد كه ارزش غذايي ودارويي فراوان دارد، زماني اين گياه ارزشمند در تمام مناطق كوههاي جنوبي شهرستان جغتاي يافت مي شد اما به دليل برداشت بي رويه و غير اصولي آن توسط اهالي و افرادي كه از ديگر روستاها و شهر ها آمده بودند به جز برخي مناطق صعب العبور در ديگر مناطق نابود شد ، در حال حاضر روستاي زرقان نيز به همين وضع گرفتار شده است و ورود بي رويه و كنترل نشده افراد از روستاهاي اطراف و جوين ، ريواس زرقان در خطر كامل نابودي قرار داده است، اي كاش مسئولين محيط زيست شهرستان همان طور كه نسبت به گسترس زمينهاي كشاورزي مردم جديت نشان مي دهند، نسبت تخريب و نابودي تنها بازمانده هاي ريواس كوهي نيز جديت نشان دهند.

در اينجا بخشي از خواص درماني ريواس كوهي را ذكر مي كنيم:

خواص درمانی

ریواس طبیعت سرد دارد و دارای ویتامین ها و املاح معدنی گوناگونی است. برای تمامی اعضای بدن، ماده ی غذایی بسیار ممتازی شمرده می شود و اثر شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد. قابض است و برای تقویت 

معده  و کبد مفید می باشد. خوردن ریواس برای بیماران تب  دار و بی اشتها مفید بوده و یرقان  ، وسواس  ، سستی را درمان می نماید. در این گونه موارد می توان 100 گرم از آب ریواس یا رب ریواس را میل کرد. صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می کند و برای حصبه  و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است. خوردن ریواس را نباید در برنامه ی غذایی از یاد بُرد. ریواس را برای تهیه ی خورش، کمپوت، مربا و شربت مورد استفاده قرار می دهند. سعی کنید در مصرف ریواس زیاده روی نکنید.

همچنين فوايد دارويي فراوان ديگري نيز دارد.

ارزش تغذیه ای 85 گرم ریواس

انرژی ... 29 کیلو کالری

چربی ... 2/0 گرم

پروتئین ... 8/0 گرم

کربوهیدرات ... 7 گرم

 کلسیم... 266 میلی گرم

سدیم  ... 5 میلی گرم

پتاسیم ... 148 میلی گرم

ویتامین ث  ...  7 میلی گرم

 ویتامین آ... 100 تا 300 واحد بین المللی.

 

 



Zarghan20

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نویسنده: مهدی زرقانی - زرقان 20 ׀ تاریخ: دو شنبه 16 ارديبهشت 1392برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , zarghan20.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com